آیا مطمئن نیستید که برای کسب و کار شما تبلیغات کلیکی بیشتر نتیجه میدهد یا سئو؟ در این مقاله با بیان مزایا و معایب هر دو روش سعی میکنیم به دید واضح تری ازسئو و تبلیغات کلیکی برسیم و ببینیم که هر کدام از روش ها در چه موقعیت و شرایطی باید استفاده شوند و در صورت نیاز چطور باید آن ها را به صورت ترکیبی استفاده کرد. سؤالی که همیشه در انجام پروژه های بازاریابی با آن روبرو هستیم این است که سئو بهتر است یا تبلیغات کلیکی (ppc). این سؤالی نیست که جواب مشخصی داشته باشد چون پاسخ آن کاملاً به نوع کسب و کار و موقعیت فعلی شما بستگی دارد. سئو در مقایسه با تبلیغات کلیکی از آنجایی که به صورت ارگانیک انجام میشود نتایجش در طولانی مدت بهتر است و هزینه کمتری هم دارد ولی در مقابل هم کسب و کارهای نوپا و تازه کار به سختی میتوانند در شروع کار با سئوی ارگانیک بالا بیایند و موفق شوند و تبلیغات کلیکی گزینه بهتری برای آنهاست چون در زمان کمتری مسیر بیشتری را طی میکنند اگر به درستی انجام شود. شناسایی مشتریان هدف و نحوه استفاده آن ها از اینترنت، کلید اصلی برای تشخیص و انتخاب یکی از روش های سئو یا تبلیغات کلیکی و یا ترکیبی از هر دو میباشد.
مزایا و معایب ترافیک ارگانیک که از طریق موتورهای جستجو ایجاد میشود چیست؟ مزایا: آگاهی: قرار گرفتن در موتورهای جستجو باعث بیشتر دیده شدن شما از سمت کاربران و شناساندن برند شما میشود. اعتبار و اعتماد: اگر برای کلمه های کلیدی مرتبط با کارتان و عبارات طولانی تر که توسط کاربران جستجو میشوند در رتبه خوبی در موتورهای جستجو قرار بگیرید این مسئله تأثیر مثبتی برای برند شما خواهد داشت. کاربران با دیدن برند شما در نتیجه جستجوی خود کم کم به شما اعتماد کرده و مشتری شما خواهند شد و همین باعث افزایش اعتبار شما میشود. از طرفی بسیاری از کاربران تبلیغات را نادیده گرفته و به سراغ نتایج ارگانیک میروند و به آن ها اعتماد میکنند. ترافیک وب سایت: قرار گرفتن در رتبه خوب در نتایج موتورهای جستجو باعث بیشتر دیده شدن و افزایش ترافیک سایتتان میشود. پرداخت به ازای کلیک (CPC): ترافیک ارگانیک هزینه ای ندارد. در واقع سئوی ارگانیک در طول زمان و با تلاش های بسیار اتفاق می افتد که ممکن است هزینه هایی هم داشته باشد ولی مجبور نیستید به طور مرتب مبلغ مشخصی را برای هر کلیک پرداخت کنید. هزینه: با اینکه سئو کاری زمان بر و هزینه بر است ولی باز هم در مقایسه با روش های دیگر بازاریابی از نظر هزینه به صرفه تر میباشد. تداوم و پایداری: بر خلاف تبلیغات کلیکی، نتایج سئوی ارگانیک معمولاً ماندگار هستند و نیازی به پرداخت پول برای تداومشان ندارند. بهبود CTR: درصد زیادی از کاربران معولاً بر روی نتایج ارگانیک در موتورهای جستجو کلیک میکنند. البته استثنا هم در بعضی موارد وجود دارد ولی در اکثر مواقع وب سایتی که در نتیجه سئو در رتبه خوبی قرار گرفته بیشتر از وب سایتی که با تبلیغ بالاست کلیک دریافت میکند. برتری استراتژیک: بالا آمدن و رسیدن به رتبه خوب از طریق سئو و به صورت ارگانیک کار آسانی نیست و سریع اتفاق نمی افتد. ولی به محض اینکه بتوانید از این طریق سایت خود را به صدر نتایج جستجو برسانید دیگر رقیبانتان نمیتوانند به راحتی با شما رقابت کنند. و این یک برتری استراتژیک در بین رقبا برای شما ایجاد میکند. در کنار این مزایا، سئو معایبی هم دارد. در بسیاری موارد فرآیند بهینه سازی یک سایت به سرعت اتفاق نمی افتد به خصوص اگر رقابت در زمینه کاری شما و کلمات کلیدی مورد نظرتان زیاد باشد. پس اگر رقبای بزرگی مثل آمازون و eBay دارید باید استراتژی خود را تغییر دهید. همچنین برای افزایش ترافیک و بهبود رتبه باید محتوای باکیفیت هم تولید کنید. ولی تمام کسب و کارها امکانات و منابع تولید محتوا را ندارند و همین مشکل ساز میشود. روش هایی مثل لینک سازی هم نیاز به استراتژی و برنامه ریزی و راهنمایی متخصصین دارند.
مزایای تبلیغات کلیکی: محل قرارگیری در صفحه: تبلیغات کلیکی همیشه در بالای نتایج ارگانیک قرار میگیرند بنابراین احتمال دیده نشدن آن ها تقریباً صفر است. متن تبلیغات: در متن تبلیغات خود میتوانید آدرس صفحه، شماره تلفن، آدرس، قیمت و اطلاعات بسیاری را برای جذب مشتری قرار دهید. تبلیغ محصولات: اگر قصد تبلیغ محصولات خود را دارید گوگل این امکان را به شما میدهد که محصولاتتان را به صورت تصویری تبلیغ نمایید. این کار باعث جلب توجه کاربر و افزایش نرخ کلیک میشود. این ویژگی برای نتایج ارگانیک وجود ندارد. بودجه: در تبلیغات کلیکی میتوانید تعیین کنید که چه مقدار بودجه برای آن اختصاص دهید و آن را مدیریت کنید. هدفمندی: تبلیغات کلیکی میتواند کاملاً هدفمند باشد و مشتریان خاصی را هدف قرار دهد. میتوانید تبلیغات کلیکی را برای کلماتی خاص، زمان و روز مشخص، مکان و زبان خاصی تنظیم نمایید. سرعت: سریعترین راه ممکن برای قرار گرفتن در صدر نتایج جستجو همین تبلیغات کلیکی میباشد. گرفتن بازخورد: اگر میخواهید محصول یا خدمات جدیدتان را تست کنید میتوانید یک کمپین کوتاه مدت تبلیغات کلیکی برای آن محصول یا خدمات راه اندازی کنید و ببینید که چه فیدبک هایی دریافت میکنید. بازاریابی هوشمند: در روش تبلیغات کلیکی میتوانید متوجه شوید که کدام کلمات کلیدی از طریق کاربران جستجو میشوند و چه کلمه هایی باعث افزایش CTR میشوند. این اطلاعات همچنین میتواند در بهینه سازی سایت هم استفاده شود. مثلاً وقتی ببینید که چه کلماتی بیشتر جستجو میشوند میتوانید راجع به آن ها محتوا تولید کرده و در سایت قرار دهید. هزینه: علیرغم باور عمومی، تبلیغات PPC اگر به درستی مدیریت شوند میتوانند کم هزینه باشند. همچنین گوگل این امکان را میدهد که با انجام برخی بهینه سازی ها و رعایت بعضی موارد هزینه ها را به مقدار بیشتری کاهش دهید. معایب: در بعضی موارد تبلیغات کلیکی میتوانند بسیار هزینه بر باشند. اگر به درستی مدیریت نشوند هزینه آن ها روز به روز افزایش پیدا میکند. اگر تمام کشورها را هدف قرار دهید و کمپین بین المللی ایجاد کنید مسلماً هزینه ها بالاتر خواهد بود. تبلیغات PPC نیاز به پرداخت هزینه مستمر دارند و به محض اینکه پرداخت قطع شود این تبلیغات هم متوقف میشوند.
همانطور که در ابتدا گفتیم پاسخ به این سؤال تنها با در نظر گرفتن شرایط و موقعیت یک کسب و کار امکان پذیر است. یک کسب و کار محلی کوچک با رقابت کم میتواند با هزینه ای معقول و از طریق سئو خودش را در صدر نتایج ارگانیک جستجو قرار دهد. در مقابل، یک سایت فروشگاهی جدید با رقبای سرسختی مثل آمازون برای بالا آمدن به صورت ارگانیک و از طریق بهینه سازی با مشکلات زیادی روبرو میشود و زمان زیادی هم نیاز خواهد داشت. بنابراین باید هدف و استراتژی مشخصی برای سئو و تبلیغات کلیکی خود در کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشید.
ایده آل ترین روش در نظر گرفتن هر دو روش میباشد. هر دو این روش ها مزایا و معایبی دارند و در صورت استفاده در کنار هم بهترین نتیجه را خواهند داشت. مزایای استفاده از هر دو روش سئو و تبلیغات کلیکی در کنار هم: • کلمات کلیدی جدید و اطلاعات گرفته شده از تبلیغات کلیکی میتواند در بهینه سازی سایت استفاده شود و به آن سرعت بخشد. • ترافیک کلی سایت با هدف قرار دادن کلمات کلیدی مناسب در تبلیغات کلیکی بالا میرود. • کلمات کلیدی هزینه بر یا با نرخ تبدیل پایین میتوانند از تبلیغات کلیکی به سئو منتقل شوند. • تست کردن کلمه کلیدی مورد نظر توسط تبلیغات کلیکی قبل از انجام بهینه سازی بلند مدت بر روی آن • افزایش اعتبار و آگاهی مشتری از برند از طریق بهینه سازی قوی به همراه تبیلغات کلیکی تجربه ثابت کرده است که ترکیب هر دو روش نتایج خوبی را به همراه دارد. البته این در مورد همه کسب و کارها صدق نمیکند ولی در مورد کسب و کارهای رقابتی و در سطح گسترده بهتر است که ترکیبی از سئو و تبلیغات کلیکی به کار برود.
فیلدهای ستاره دار را پر کنید(*)